KIA V
Home
Test

3.

Werkwijze & focus

In de KIA Veiligheid 2024-2027 willen we meer focussen op de concrete realisatie van publiek-private samenwerkingen (PPS).

Concretisering van de agenda gericht op publiek-private samenwerkingen

Bij kennisinstellingen en het bedrijfsleven bestaat voldoende belangstelling om te investeren in publiek-private samenwerkingen die gebruik maken van de PPS-toeslagregeling (PPS-Innovatieregeling vanaf 2024) en daarmee ook in onderwerpen passend bij een of meerdere missies van de KIA Veiligheid. Hieruit volgt een gerichte werkwijze en focus voor de KIA Veiligheid.

Periode 2029-2023

Uit een eerste inventarisatie over de periode 2019-2023 bij betrokken Topsectoren zijn twee overzichten samengesteld van de inzet van de PPS-toeslagregeling op onderwerpen relevant voor het thema veiligheid. We maken hierin een onderscheid tussen gefinancierde projecten die eind 2023 zijn afgerond (tabel 2) en projecten die doorlopen in de huidige periode (tabel 3). Het overzicht hebben we in juni 2023 gemaakt. Voor nieuw toegekende projecten verwijzen we graag naar de website van de KIA Veiligheid.

Naast deze overzichten met toegekende PPS-toeslagprojecten zijn er momenteel negen projecten en vier programma’s met meerdere projecten binnen de missies in voorbereiding.

Overzicht-pps-toelsagen.png

Tabel 2

pps-toeslagen-na-2023.png

Tabel 3

Groei van publiek-private samenwerkingen in 2024-2027

Bij kennisinstellingen en het bedrijfsleven bestaat voldoende belangstelling om te investeren in publiek-private samenwerkingen die gebruik maken van de PPS-toeslagregeling (PPS-Innovatieregeling vanaf 2024) en daarmee ook in onderwerpen passend bij een of meerdere missies van de KIA Veiligheid.

Deze projecten komen tot stand in de specifieke TKI afhankelijke programmering, waarbij kennisinstellingen en bedrijven de innovatievragen gezamenlijk oppakken. Cofinanciering door bedrijven toont relevantie van het project onderwerp en vergroot daarmee de kansen van valorisatie. In sommige gevallen is het project concreet tot stand gekomen in afstemming met of met participatie van (onderdelen van) de betrokken ministeries. In alle gevallen is de relevantie hoog voor de partijen om te investeren in publiek-private samenwerking.

In de KIA Veiligheid streven we naar een verdergaande stimulering van PPS innovatie op onderwerpen passend bij een of meerdere missies van de KIA Veiligheid, waar mogelijk met deelname aan de PPS financiering door de vakdepartementen.

De bijdrage vanuit de vakdepartementen voor de nieuwe KIA Veiligheid zal groter zijn dan bij de vorige periode. Zo heeft Defensie aangeven voor de kort cyclische innovatiedoelstellingen en haar research & technology ambities intensiever te willen samenwerken met kennisinstellingen en het bedrijfsleven waaronder mkb, startups en scale-ups zoals vastgelegd in de Defensie Industrie Strategie , Uitvoeringagenda Innovatie en Onderzoek en Defensie Ruimte Agenda . De door het kabinet extra toegewezen middelen ondersteunen de doelstelling van Defensie om haar innovatiekracht te vergroten door een intensivering van publiek-private samenwerkingen.

Werkwijze en focus

We willen de relevantie en successen van de KIA Veiligheid de komende periode uitbouwen. Hiervoor focussen we op onze ambitie en doelstellingen.

We bereiken deze door de volgende werkwijze en focus:

  • We werken onze herijkte missies uit in een concrete agenda gericht op acties. Dit betekent onder andere dat we lopende en concreet voorgenomen publiek-private samenwerkingen identificeren en onderbrengen bij de nieuwe herijkte missies.
  • De huidige en toekomstige publiek-private samenwerkingen verankeren we in een aanpak voor de komende jaren. Hierdoor ontstaat een dynamische agenda met uitsluitend concrete en gedragen onderwerpen.
  • We selecteren de publiek-private samenwerkingen aan de hand van beoordelingscriteria: denk bijvoorbeeld aan criteria als: eenduidig opdrachtgeverschap en eigenaarschap, toereikende allocatie van mensen, middelen en capaciteit, concrete aansluiting op de markt (topsectoren) en haalbaarheid van het beoogde instrumentarium.
  • We bouwen ruimte in om de komende KIA-periode onderwerpen binnen de scope van de missies toe te voegen, als die onderwerpen concreet genoeg zijn. Zo kunnen we op een dynamische en adaptieve manier programmeren en goed inspelen op bijvoorbeeld veranderende geopolitieke omstandigheden en nieuwe inzichten.
  • We geven extra aandacht aan initiatieven om ecosystemen bij elkaar te brengen en te versterken. We richten ons op regionale, nationale en internationale samenwerkingen in het publiek-private domein.
  • De bovengenoemde samenwerkingen leiden tot een verhoogde innovatie-inzet. We richten ons daarbij op het grootbedrijf, het mkb (inclusief start-ups en scale-ups), kennisinstellingen, provincies, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen en het maatschappelijke middenveld.
  • We maken de resultaten en successen die we behalen meer zichtbaar. Ook laten we de meerwaarde van de KIA Veiligheid beter zien, onder andere met een heldere positionering van het beschikbare instrumentarium, vooral bij het bedrijfsleven.
  • We positioneren de mogelijkheid om deel te nemen aan programma’s van het Nationaal Groeifonds binnen de KIA Veiligheid. (Hoewel het NGF niet tot het primaire Topsector specifieke instrumentarium van KIA Veiligheid behoort kan het betrokken ecosysteem wel veiligheid gerelateerde onderwerpen agenderen).